Het belang van e-commerce

In de huidige digitale wereld wordt e-commerce steeds belangrijker voor bedrijven die willen groeien en concurreren.

Wat is e-commerce?

E-commerce is letterlijk vertaald: “elektronische handel”. Dit betekent dat je handel voert via elektronische platformen zoals via de computer. Je hebt hierbij dus geen fysieke winkel om goederen te verkopen, maar je doet dit via een online webshop. De goederen die je hier kan kopen zijn erg uiteenlopend en dus heb je oneindig veel mogelijkheden. 

Waarom is het belangrijk?

E-commerce maakt het mogelijk om veel meer mensen te bereiken. Waar het bij offline verkoop vaak beperkt blijft tot een bepaalde omgeving, kan je bij e-commerce een veel groter publiek aanspreken en gaat het ook verder dan je eigen land. Zo kan je uitbreiden binnen Europa of zelfs richting de hele wereld. Ook blijf je niet beperkt tot bepaalde tijdzones of openingsuren, maar kunnen mensen ten alle tijden een bestelling plaatsen.

Is e-commerce de toekomst?

E-commerce is nog steeds bezig aan een enorme opmars. Wanneer je scrolt op Facebook of Instagram kom je constant aanbiedingen van producten tegen. E-commerce is zo ver gegroeid dat deze sociale media platformen hun eigen verkoop diensten aanbieden. Zo kan je op Instagram via Instagram Shopping je producten rechtstreeks verkopen of de klanten verder linken naar je website waar ze hun bestelling kunnen plaatsen. Ook het populaire platform TikTok heeft zelfs zijn eigen verkoopplatform. Helaas zien we hierdoor wel de kleine, lokale handelszaken steeds meer verdwijnen, maar hoe makkelijk is het dat je vanuit je zetel iets kan bestellen en het de volgende dag voor je deur staat? Dit bespaart een hoop tijd en moeite.

Types van e-commerce

De belangrijkste en meest voorkomende types van e-commerce zijn Business-to-Business (B2B), Business-to-Consumer (B2C), Consumer-to-Consumer (C2C), Consumer-to-Business (C2B). Wat betekent dit nu? Bij B2B gaan bedrijven verkopen aan andere bedrijven, bij B2C gaat een bedrijf verkopen aan een consument, bij C2C gaat een consument verkopen aan een andere consument en bij C2B gaat een consument verkopen aan een bedrijf. Deze verschillende soorten maken het mogelijk dat ontzettend veel bedrijven tegenwoordig online kunnen gaan verkopen. Het is zeker niet meer beperkt tot één bepaalde sector. 

Hoe beginnen met e-commerce?

Wanneer je wilt beginnen is het belangrijk om na te denken welk product of welke dienst je wilt verkopen online. Hierna zul je een online verkoopplatform moeten aanmaken zoals een website of een app. Bij dit platform komt dan ook de betaalmogelijkheid kijken. Wanneer dit alles gebeurd is, is het tijd om een marketingplan uit te werken. Hiermee kan je jouw bedrijf promoten en zorgen voor een goede start en veel verkopen.

Een marketing plan bij Studio 27

Onze experts van Studio 27 zijn heel ervaren in het maken van marketingplannen om jouw e-commerce bedrijf een boost te geven of vanaf het begin goed op te starten. Wij doen dit aan de hand van strategie, content, webdesign, social media en advertenties. 

Meer weten? Contacteer ons vrijblijvend en wij helpen jou graag verder!

Tags

E-commerce

Strategie

Marketing

Deel dit bericht

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.