Zorg ervoor dat je geen data mist met Server-Side Tracking!

Data vormt voor ons de basis van jouw marketingcampagnes, maar hoe verzamel je best deze data?

Wat is Server-Side Tracking?

Server-side tracking is een manier om gegevens te verzamelen over het gedrag van bezoekers op een website, zonder dat deze gegevens via de browser verzameld worden. In plaats daarvan worden de gegevens direct naar de Analytics-server verzonden, zodat ze opgeslagen kunnen worden en later kunnen worden geanalyseerd. Gegevens blijven dus first-party!

Wat zijn de voordelen van Server-Side Tracking?

  • Er zijn verschillende voordelen aan het gebruik van first-party dataverzameling via server-side tracking. Ten eerste is het privacyvriendelijker, omdat de gegevens direct naar de Analytics-server verzonden worden in plaats van via de browser van de bezoeker. Dit betekent dat er geen cookies geplaatst hoeven te worden en dat er geen persoonlijke gegevens van de bezoeker opgeslagen hoeven te worden op de browser.
  • Ten tweede kan het gebruik van een first-party collector de snelheid van de website verhogen, omdat de gegevens direct naar de Analytics-server verzonden worden in plaats van via de browser. Dit kan vooral handig zijn als je een website hebt met veel bezoekers, omdat de browser van de bezoeker dan minder belast wordt met het verzenden van gegevens.
  • Ten derde kan het gebruik van een first-party collector ervoor zorgen dat de gegevens die verzameld worden nauwkeuriger zijn. Dit komt omdat de gegevens direct naar de Analytics-server verzonden worden, zonder dat ze door de browser veranderd kunnen worden. Jouw verzamelde data is dus 100% correct!

Wat is de toepassing Facebook Conversions API?

Naast server-side tracking is er ook de Facebook Conversions API, een vorm van server-side tracking specifiek voor bezoekers van een website die via Facebook (of Instagram) doorverwezen zijn. Dit kan bijvoorbeeld nuttig zijn wanneer je wilt weten hoeveel mensen op je Facebook-advertentie hebben geklikt en vervolgens daadwerkelijk iets hebben gekocht of zich hebben aangemeld op je website.

De Facebook Conversions API werkt door een stuk code op je website te plaatsen, wat ervoor zorgt dat de gegevens die verzameld worden naar Facebook verzonden worden. De gegevens kunnen vervolgens worden gebruikt om te zien hoe effectief je Facebook-advertenties zijn en om gerichter te adverteren.

Wat zijn de voordelen van Facebook Conversions API?

  • De Facebook Conversions API in combinatie met jouw Meta Pixel heeft meerdere voordelen t.o.v. gebruik van de standaard Meta Pixel. Eerst en vooral kan het ervoor zorgen dat je gerichter kunt adverteren, omdat je geen data mist (bijv. Van iOS gebruikers). Je kunt dus precies zien welke advertenties het beste werken en voor welke doelgroep je het beste social media ads kunt inzetten. Dit kan leiden tot een hogere conversie en een betere terugverdientijd op je advertentie-uitgaven. Meer resultaat dus voor een lagere kost door verhoogde efficiëntie met Facebook Conversions API!
  • De nieuwe iOS 14-update van Apple bevat nieuwe maatregelen die ervoor zorgen dat iPhone-gebruikers meer controle hebben over de gegevens die ze delen met apps en adverteerders. Dit heeft ook een gevolg voor de resultaten van social media-advertenties. Wij als marketeers gebruiken data om campagnes te optimaliseren en succes te meten, maar de veranderingen in gegevensverzameling van Apple beperken datacollectie. Als reactie op de iOS 14-update in 2021 heeft Facebook de Facebook Conversions API gelanceerd om adverteerders een nieuwe, first-party datacollectie te geven om advertentiegegevens effectiever te kunnen volgen. 

Maak jij al gebruik van server-side tracking? Loop geen resultaat mis en schakel nu over!

Tags

Marketing

Meta

Google analytics

Deel dit bericht

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.