Wat bepaalt het online succes van jouw website?
Hieronder geven wij je 10 belangrijke aspecten mee die je moet overwegen bij het ontwerpen van je website.
1. Spreek je doelgroep aan door een aantrekkelijke homepage
Een goede homepage is erg belangrijk voor het succes van elke website. Het is het eerste wat bezoekers zien wanneer ze op je website komen, en het bepaalt of ze zullen blijven of weggaan. Het is daarom belangrijk om een effectieve en aantrekkelijke homepage te creëren. Zorg hierbij ook dat de inhoud op je website gericht is op je doelgroep en dat je hen aanspreekt.
2. Laadtijd beïnvloedt jouw plaats voor Google!
De laadsnelheid van een website is van cruciaal belang voor een goede gebruikerservaring en online succes. Uit onderzoek blijkt dat een website die meer dan 3 seconden nodig heeft om te laden, gemiddeld meer dan de helft van zijn bezoekers verliest. Daarom is het belangrijk om de laadsnelheid van je website serieus te nemen en te optimaliseren.
3. Zet in op een aantrekkelijke huisstijl
Een aantrekkelijk design is belangrijk om bezoekers te betrekken en hen aan te moedigen om op je website te blijven. Het vormt de identiteit en professionaliteit van jouw bedrijf. Het is het visuele uiterlijk van je website en communicatiemiddelen, en het is belangrijk om te zorgen dat het consistent is en een eenduidige boodschap uitstraalt. Dit zorgt uiteindelijk voor herkenbaarheid.
4. Gebruik kwalitatief beeldmateriaal
Kwalitatief beeldmateriaal, zoals foto’s en video’s, zijn van groot belang voor een aantrekkelijke en professionele website. Beelden zeggen ook meer dan 1000 woorden en geven je daarom de mogelijkheid om de boodschap en sfeer van je website te versterken en kunnen bezoekers aanzetten tot actie.
5. Betere gebruikservaring door duidelijke navigatie
De navigatie op een website is het belangrijkste element voor de gebruikersbeleving van je bezoeker. Het zorgt ervoor dat je bezoeker snel en eenvoudig informatie kan vinden waarnaar ze op zoek zijn. Mocht een bezoeker op een pagina komen waar hij/zij niet de info vindt die verwacht werd, dan wordt de pagina vaak snel verlaten. Deze ratio in het snel verlaten van een pagina heeft weer een invloed op de SEO, omdat jouw pagina dan een slechte gebruikerservaring krijgt toegeschreven. Dit betekent dat deze pagina dus steeds minder zal worden weergegeven door Google. Een goede navigatie is daarom essentieel voor de gebruiksvriendelijkheid van je website.
6. Gebruik SEO-optimalisaties voor een goede zichtbaarheid
Als bedrijf wil je meer bezoekers genereren naar je website en hiermee meer omzet genereren. Dit kan je op verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld via social media, betaalde advertenties of via nieuwsbrieven. Toch blijven zoekmachines zoals Google en Bing de voornaamste bronnen van organisch verkeer op jouw website. Om jouw vindbaarheid via die kanalen te optimaliseren, moet jouw website volledig geoptimaliseerd zijn op vlak van SEO. Dit wil zeggen dat je website zoekmachinevriendelijk is, zodat deze hoger in de zoekresultaten komt te staan en gemakkelijker vindbaar is voor je doelgroep. De factoren die hier een invloed op hebben zijn enorm divers en vaak erg technisch, waardoor je deze optimalisaties best overlaat aan een SEO-expert.
7. Een website moet kunnen functioneren op alle apparaten
Met de groei van mobiele technologie en de populariteit van smartphones en tablets, is het belangrijker dan ooit om ervoor te zorgen dat je website goed presteert op verschillende apparaten. Daarnaast krijg je bij Google bonuspunten op vlak van SEO, omdat jouw bezoekers gebruik kunnen maken van alle apparaten. Kortom, een responsive website is ontzettend belangrijk voor een positieve gebruikerservaring!
8. Een Frequently Asked Questions (FAQ) is een grote must
Het is een extraatje, maar erg handig. Als je inhoud goed is, worden meestal alle vragen van jouw bezoekers beantwoord. Sommige bezoekers willen gewoon snel antwoord op al hun vragen. Het is handig om hiervoor een FAQ op te zetten. Hier ziet de bezoeker in één oogopslag alle mogelijke vragen en de antwoorden op deze vragen. Bovendien nemen veelgestelde vragen niet veel ruimte in beslag op je pagina én zijn ze van groot belang voor de organische vindbaarheid van jouw website (SEO).
9. Gebruik duidelijke call-to-actions (CTA’s)
CTA's zijn cruciale elementen op een website die helpen bij het begeleiden van bezoekers naar het gewenste doel. Of het nu gaat om het aanvragen van meer informatie, het maken van een aankoop of het opnemen van contact, duidelijke CTA's zijn belangrijk voor het verhogen van conversies en het realiseren van de doelstellingen van een website.
10. Een website moet altijd up-to-date zijn
Het altijd up-to-date houden van je website is essentieel voor het versterken van het vertrouwen van bezoekers, het verbeteren van de zoekmachineoptimalisatie, het verhogen van de gebruiksvriendelijkheid en het voorkomen van verouderde informatie. Het is daarom belangrijk om regelmatig tijd in te plannen voor het bijwerken van je website en ervoor te zorgen dat deze altijd actueel en relevant is.
Er zijn nog veel meer aspecten waarmee je rekening moet houden bij het ontwerpen van een website, maar deze elementen zijn een goed uitgangspunt. Als je met deze aspecten rekening houdt, creëer je een gebruiksvriendelijke, aantrekkelijke en effectieve website die aansluit bij de wensen van je doelgroep.
Tags
Deel dit bericht
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.