Het belang van SEO voor organische zichtbaarheid

Zoekmachine optimalisatie blijft van groot belang! Hoe kun jij hoger staan dan jouw concurrenten?

Wat is SEO?

Zoekmachine- en website optimalisatie is een technische vorm van online marketing die beter bekend is als SEO. Dit is de Engelstalige afkorting is voor ‘Search Engine Optimization’, deze term omvat alle werkzaamheden die worden uitgevoerd om organisch zo hoog mogelijk in zoekmachines zoals Google te verschijnen. Dit is volledig gratis, in tegenstelling tot de betalende vorm van online marketing, namelijk SEA of Search Engine Advertising. 

Hoe werkt SEO?

Het antwoord op deze vraag is niet eenvoudig te geven. Er zijn een groot aantal factoren die een rol spelen in de organische ranking van jouw website. Veel van die elementen heb je niet in eigen hand, maar aan een aantal factoren kun je sleutelen om een betere positie te verdienen. Optimalisaties moeten ervoor zorgen dat jouw site zo gebruiksvriendelijk mogelijk is voor de meest belangrijke zoekmachines. Voorbeelden zijn Microsoft Bing, Yahoo, maar Google is natuurlijk meest bekende speler en wordt het meest gebruikt door particulieren.

Om deze zoekmachines te beïnvloeden moet jouw website relevante content bevatten die ‘crawl-friendly’ is. Daarnaast is het van groot belang om een robot.txt, canonical URL en sitemap toe te voegen. Daarnaast is het cruciaal om de inhoud van jouw H1’s en H2’s zorgvuldig te bepalen op basis van zoekwoorden. Al deze technische factoren van jouw website moeten ervoor zorgen dat deze makkelijk te analyseren is door zoekmachines zoals Google. 

Klaar voor de start? Eerst een zoekwoordonderzoek!

Om strategisch aan SEO te doen is een zoekwoordonderzoek de eerste stap in het proces van optimalisaties. Het is belangrijk dat jouw potentiële klant terecht komt op jouw site door middel van relevante woorden die zijn geïntegreerd op jouw website. Daarom is het cruciaal om te onderzoeken wat de meest gezochte zoekwoorden zijn,  waar potentiële klanten nood aan hebben, producten die jouw bedrijf aanbiedt die concurrenten niet hebben, enzovoort. Als je deze woorden hebt gevonden is het belangrijk om deze te integreren in content en tags op jouw website.

Houd hierbij steeds jouw eigen bedrijfsdoelstellingen in het achterhoofd! Woorden die irrelevant zijn voor jouw bedrijf kan je best weglaten. Als ik ‘sport Rijkevorsel’ zoek moet ik natuurlijk niet op de site van Studio27 komen. 

SEO: 3 hoofdfactoren

1. Techniek

Iedere website heeft een technische basis waarop de organische ranking wordt bepaald. De factor techniek heeft dus niks te maken met relevantie, maar focust juist op de achterliggende kwaliteit van de website. Denk hierbij aan pagespeed, Alt-tags, redirect- en error pagina's en de crawlability door zoekmachines. Het technische luik van SEO is vooral werk voor experts die zich hierin hebben gespecialiseerd.

2. Content

Bij Studio 27 staat onze content centraal, maar wist je ook dat content enorm belangrijk is voor zoekmachines? Google zal bijvoorbeeld alle afbeeldingen, video's, teksten en animaties uitpluizen om na te gaan welke ranking jouw website verdient. Hierbij is de eerste vereiste dat alle content op de website uniek is, afbeeldingen of tekst afkomstig vanuit een andere bron zullen dus direct leiden tot een lagere positie.

Ook is het van belang om zoekmachines duidelijk te maken wat er wordt weergegeven in jouw afbeeldingen of video's. Google of Bing kunnen niet zelf ontdekken wat er te zien is op het beeldmateriaal, om dit duidelijk te maken hangen we er Alt-tags aan met relevante en beschrijvende inhoud.

3. Autoriteit

De laatste SEO-tak die jouw positie bepaalt, is autoriteit. Hierbij gaat het over hyperlinks, dus inkomende en uitgaande links. Vaak worden deze opgebouwd door linkbuilding, een SEO-optimalisatie die ervoor zorgt dat de credibiliteit en autoriteit van jouw website verhoogd wordt voor zoekmachines. Door linkbuilding wordt het aantal backlinks opgebouwd, terwijl de relevantie en kwaliteit van de links wordt bewaard.

Meer weten over SEO of kunnen we helpen met de optimalisatie van jouw website? Aarzel dan niet om ons te contacteren! Tot binnenkort!

Tags

SEO

SEA

Content

Google analytics

Deel dit bericht

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.