5 online marketing tips voor extra bereik tijdens de feestdagen!

Speel jij in op de feestdagen met jouw online marketingstrategie?

Jouw uitgelezen mogelijkheden op een rijtje:

Singles Day: 11 november
Black Friday: 25 november
Cyber Monday: 28 november
Sinterklaas BE: 6 december
Sinterklaas NL: 5 december
Kerst: 24, 25 & 26 december
Oudjaar: 31 december
Nieuwjaar: 1 januari

Maar ehm, hoe kun je deze periode nu gebruiken voor een succesvolle social media marketingstrategie?

1. Timing is key!

Een goede planning is het halve werk. Denk op tijd na over de mogelijkheden, welke producten of diensten het meest worden verkocht tijdens deze maanden en welke acties hieraan gekoppeld kunnen worden. Laat je niet ondersneeuwen en zorg ervoor dat jouw strategie op tijd klaar ligt. Studio 27 denkt graag mee over de mogelijkheden rond acties, welke kanalen je het best kunt inzetten en welke content nodig is. Wij adviseren om jouw plan begin november klaar te hebben, inclusief alle content en ingeplande posts. Zo voorkom je last-minute werk en behoud je de focus tijdens deze toch al drukke periode.

Bepaal jouw campagnebudget op voorhand en laat dit budget nakijken door een marketeer. Tijdens de feestdagen stijgt de online concurrentie enorm, dit is belangrijk om in je achterhoofd te houden wanneer advertenties deel uit maken van jouw strategie. De advertentiekosten of CPC-kosten groeien sterk mee door de groei in aanbod. Zorg ervoor dat je jouw advertentiebudget dus niet verloren laat gaan aan goedkopere clicks, die minder relevant zijn en dus ook minder kans hebben op converteren. Voorkom dit door budget zorgvuldig te verdelen en te verhogen naarmate de concurrentie groeit, zo behoud je jouw positie ten opzichte van concurrenten.

2. Bepaal targets en streef ze na!

De doelstellingen voor online marketing tijdens de feestdagen kunnen erg gevarieerd zijn, afhankelijk van bedrijf tot bedrijf. Wil je meer omzet behalen voor het einde van het jaar, meer volgers op social media of juist naamsbekendheid creëeren over een breed publiek? Stel jouw doelen vast met bijvoorbeeld de SMART-methode, zo leg je een basis waarop verder gebouwd en gepland kan worden. Jouw doelstellingen vormen de basis voor de strategie, gebruikte kanalen en vormen van content die je gaat gebruiken voor jouw marketing.

3. Combineer organische- en betaalde zichtbaarheid!

Een consistente organische aanwezigheid zal ervoor zorgen dat jouw volgers of doelpubliek gestaag groeit. Door een contentkalender op te stellen rond deze dagen zorg je ervoor dat jouw organische posts een vooraf bepaalde customer journey kunnen begeleiden. Je gaat gaandeweg jouw potetiële klanten vanuit hun interesse meer aansporen tot actie. Inspireren, overtuigen en activeren, dat is hoe jouw publiek benaderd gaat worden.

Door organische posts te combineren met betaalde advertenties, ga je enerzijds jouw doelgroep kunnen uitbreiden, maar kun je ook bestaande volgers, websitebezoekers of klanten retargeten. Dit wil zeggen dat je eerst een breder publiek kunt aanspreken om interesse te laten evolueren tijdens het klanttraject. Nieuwe prospects waarbij het interesse-vlammetje is beginnen branden, ga je daarna specifiek verder voeden met advertenties die hen herinneren aan jouw USP's, kwaliteiten of juist specifieke acties voor de feestdagen. Zo creëer je een onbewust concurrentievoordeel in het hoofd van jouw leads, waar een steeds duidelijkere overtuiging ontwikkelt. De laatste stap is eenvoudig, we geven onze beste prospects een kleine aanzet om juist in deze periode van het jaar een aankoop te doen. Een retargeting advertentie met Call-To-Action is het laatste duwtje dat zij nodig hebben voor jouw stijging in omzet!

4. Maak het verschil met unieke content!

Tijdens de feestdagen stijgt de concurrentie enorm, veel B2C, maar ook B2B klanten worden overspoeld met nieuwsbrieven, afbeeldingen en banners waarin allerlei najaarsacties worden gepromoot. Hoe maak je nu als bedrijf het verschil in deze periode vol prikkels en marketingdrukte?

Zorg ervoor dat jouw bedrijf uniek is!

Kies voor een combinatie van beeldmateriaal, laat content spreken en troef zo jouw concurrenten af. Kies bij afbeeldingen voor een duidelijk design, zonder teveel afleiding van de boodschap. Focus op dat wat belangrijk is en probeer niet alle producten met een actie aan te brengen. Daarnaast is video onze sterkste troef. Bestaande klanten helpen we met scherpe video's die doorheen de campagnes worden ingezet. Video spreekt veel meer en kan een boodschap persoonlijker en duidelijker maken dan eender welke afbeelding.

5. Gebruik de actualiteit als inspiratiebron!

Hoewel jouw contentkalender op tijd af moet zijn, moet er ruimte zijn voor spontane posts. Bedrijven zoals Bol.com staan erom bekend om geniaal om te gaan met actualiteit. Humor, interesse en zelfspot zijn nooit ver te zoeken en zorgen voor extra betrokkenheid.

Is Sinterklaas aangekomen dit weekend, of is er ergens een Kerstman uit zijn slee gevallen? Gebruik een (soms vergezochte) link tussen actualiteit en jouw producten als onvervalst excuus voor organische posts of advertenties. Een beetje extra promo kan nooit kwaad ;)

Benieuwd naar de potentie van de feestdagen voor jouw bedrijf? Wij helpen je graag!

Tags

Marketing

Content

Google ads

Deel dit bericht

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.